June 02, 2014

Fisiokrat II

Seperti yang aku tulis pada entry yang lepas, fisiokrat  merupakan tindak balas kepada  kerajaan dan golongan feudal yang campurtangan dalam ekonomi yang membuatkan ekonomi domestik menjadi lembab akibat pengenalan beberapa dasar yang menjadi halangan terhadap perkembangan ekonomi. 
Ikut pendapat aku, aku condong menyokong fisiokrat dalam beberapa pekara iaitu kebebasan ekonomi daripada campurtanggan kerajaan, mencukai golongan tuan tanah dan hubung-kait antara agen-agen dalam ekonomi.  

1.       Kebebasan ekonomi daripada campurtangan kerajaan  - kebebasan ekonomi penting kerana setiap agen dalam ekonomi akan mendapat kebajikan maksimum apabila mereka sendiri menentukan kegiatan mereka dalam ekonomi . Walaupun aku tulis begitu tetapi aku tak bersetuju sepenuhnya dengan membiar ekonomi bebas daripada campurtangan kerajaan. Campurtangan kerajaan dalam ekonomi aku rasa perlu apabila mekanisme pasaran gagal. Disini timbul lagi persoalan aku iaitu bila pasaran tu gagal? dan Adakah pasaran tu gagal atas sebab semula jadi atau dasar kerajaan sebelum ini yang membuatkan pasaran menjadi gagal? Dan persoalan aku yang seterusnya ialah jaminan campurtangan kerajaan dalam ekonomi dalam membetulkan ekonomi dalam jangka panjang? Kerana kita sedia maklum setiap campurtangan kerajaan dalam ekonomi tak kira fiskal atau monetari hanya menyelesaikan masalah ekonomi jangka pendek.

2.       Mencukai tuan tanah - aku rasa idea ini paling kritikal dalam fisiokrat sebab ia menyamaratakan kedudukan setiap agen dalam ekonomi.  Ikut pendapat aku, sepatutnya tiada agen dalam ekonomi yang lebih superior berbanding agen lain, semuanya sama rata membolehkan kita, yakni aku rasa dapat mengurangkan prejudis dan  ketakadilan terhadap sesuatu agen dalam ekonomi serta kita dapat menganalisis ekonomi dengan lebih baik apa bila semua pihak dalam ekonomi adalah samarata. Mencukai tuan tanah adalah satu usaha fisiokrat untuk melawan masalah “rent-seeking” yang melampau oleh tuan tanah kerana mereka tidak menyumbang pun terhadap produktiviti negara cuma duduk rumah, hujung bulan duit masuk. Contohnya, kau susah-susah kerja nak dapat gaji supaya boleh survive hidup bulan depan dengan harapan perut kau tak lapar lepas tu kau masih ada lagi balance yang boleh beli benda yang buat kau rasa happy tapi kau kena bayar cukai pendapatan, sedangkan company yang kau kerja dapat hasil berlipat-lipat lepas tu agih keuntungan mereka dekat pemodal mereka yang hanya bagi modal dan kena cukai lebih sikit daripada kau, kau rasa tension tak? Benda ni-lah ahli-ahli fisiokrat rasa penting untuk mencukai tuan tanah atau dari segi bahasa moden mencukai para pemodal, mencukai tuan rumah sewa, mencukai tuan kereta sewa dan macam-macam tuan lagi yang layak dicukai.

3.       Ahli ekonomi fisiokrat berjaya aku rasa dalam memberi kefaham lanjut dekat kita tentang ekonomi dari segi hubung-kait ekonomi melalui tableau economique oleh Quesnay.
Tableau economique ialah bentuk primitif circular flow diagram yang ada sekarang yang mana menunjukkan kita aliran  wang dalam ekonomi dan aliran barang dan perkhidmatan serta aliran faktor dalam ekonomi. 
“Circulation of wealth and goods in the economy was like the circulation of blood in the body. Both conformed to the natural order, and both could be understand though thoughtful analysis ” lebih kurang macam gitu-lah Quesnay cakap sebelum dia mati.

Walaupun fisiokrat berjaya mengayakan lagi kefahaman kita tentang ekonomi, tapi macam biasa ada saja benda yang aku tak berapa berkenan macam penekanan fisiokrat terhadap sektor pertanian dan mengurangkan tumpuan mereka terhadap kepentingan sektor industri. Pun gitu, fisiokrat tak boleh nak disalahkan jugak dalam hendak memahami kepentingan industri sebab revolusi perindustrian mula selepas  pemikiran fisiokrat berkubur apabila munculnya pemikiran klasisme selepas itu. Industri zaman sebelum revolusi industri masih lagi kecil-kecilan dan masih lagi belum pandai memeras buruh kerja macam kuli dan tidak sehebat seperti zaman selepas tu sebab tu aku rasa mereka-mereka ni tak berapa faham dengan kepentingan sektor industri terhadap ekonomi.

Habislah cerita fisiokrat untuk hari ni dan aku harap besok lebih baik daripada hari ini. 

No comments:

Post a Comment