June 07, 2014

Klasisme II

Oke, sekarang kita dah sampai ke tahap perbincangan mengenai sekolah klasikal.
Idea sekolah klasikal masih lagi korang boleh tengok dalam kebanyakan buku mikroekonomi yang ada sekarang di sekolah-sekolah atau di penjualan buku ekonomi pasaran gelap dan juga disekeliling kita sekarang. 
Perbincangan aku mengenai ekonomi klasisme akan menumpukan kepada kebebasan ekonomi secara total daripada campurtangan kerajaan dengan peranan kuasa semula jadi pasaran dalam mengoptimumkan ekonomi , sumber-sumber ekonomi, dan pembentukan kapitalisme sekarang.

Seperti yang kita semua tahu, ekonomi klasikal menekankan kebebasan ekonomi daripada campurtangan kerajaan dalam menentukan sifatnya. Boleh jugak aku cakap sebab sekolah klasik melawan campurtangan kerajaan dalam ekonomi adalah bermula daripada sebab yang berlaku sebelum ni iaitu pada zaman merkantilis yang mana campurtangan kerajaan dalam ekonomi secara berleluasa membunuh ekonomi secara senyap. Sifat ekonomi harus dibiar untuk menyesuaikan diri dengan automatik dengan menggunakan mekanisme kuasa permintaan dan penawaran.

Macam mana kuasa permintaan dan penawaran berfungsi dalam membolehkan ekonomi menyesuaikan sifatnya secara automatik? Persoalan ni berbalik kepada sifat mengejar kepentingan masing-masing setiap agen  ekonomi yang ditekankan oleh ahli ekonomi klasik. Contoh yang dapat aku beri, penngguna akan membeli barangan atau perkhidmatan yang memberi kepuasan maksimum dengan kos yang paling murah, manakala penjual akan mengeluarkan keluaran yang paling murah dari segi kos dan menjual keluaran mereka dengan harga tinggi untuk memperolehi keuntungan yang maksimum.

Kedua-dua situasi tersebut akan berinteraksi diantara satu sama lain dan seterusnya mewujudkan satu keadaan yang paling optimum diantara pengguna(permintaan) dan penjual(penawaran), (benda alah ni orang panggil keseimbangan kalau ikut buku teks).
Dengan sebab itu, dalam mencari keadaan yang paling optimum untuk ekonomi. Penjual terpaksa untuk tidak meletakkan harga produk mereka terlalu mahal sebab pengguna akan memaksimumkan kepuasan mereka dengan kos yang paling rendah.
Kalau penjual meletakkan harga mereka terlalu tinggi pengguna tidak akan membeli keluaran mereka dan beralih kepada penjual yang menawarkan harga yang relatif lebih murah daripada penjual pertama. Disini pengguna dan penjual yang rasional ditekankan dalam menjayakan mekanisme pasaran.

Setiap penjual dalam ekonomi terpaksa bersaing dengan penjual lain dalam menawarkan keluaran mereka yang paling kompetitif dari segi harga untuk peniaga memaksimumkan keuntungan. Pengguna juga terpaksa bersaing sesama mereka dalam mendapatkan barang dan perkhidmatan yang murah dari segi harga tetapi dapat memaksimumkan kepuasan. Persaingan yang berlaku diantara penjual akan menurunkan harga keluaran yang mereka tawarkan, manakala persaingan antara pengguna akan menaikkan harga barangan yang diminta. Kedua-dua situasi yang aku sebutkan tadi akan beinteraksi antara satu sama lain dalam menentukan tingkat yang paling optimum dalam ekonomi. Oleh sebab itu, campurtangan kerajaan dilihat akan memusnahkan mekasisme semula jadi ekonomi mengikut pandangan klasikal.

No comments:

Post a Comment