June 19, 2014

Sosialisme I

Gerakan sosialisme muncul apabila polisi-polisi yang kerajaan bentuk pada zaman tu lebih mementingkan kebajikan orang kaya daripada kebajikan seluruh masyarakat terutama kaum buruh. Kemunculan sosialisme merupakan satu bentuk untuk melawan pemikiran mainstream ekonomi (klasikal) pada waktu tersebut iaitu zaman perindustrian klasik.

Antara sebab utama muncul sosialisme ialah ketakadilan kepada kaum buruh iaitu gaji mereka yang sangat rendah, keadaan kerja yang sangat teruk dan bahaya untuk kesihatan buruh, ketiadaan kebajikan buruh, masa bekerja yang lama iaitu melebihi 12 jam sehari, dan pemerasan serta eksploitasi kaum buruh oleh kapitalis.



Jenis-jenis sosialis.


1.       Utopian socialism
 Sosialisme utopia merupakan cabang sosialis pertama yang muncul pada zaman awal revolusi industri. Munculnya cabang sosialis ni sebab pada waku itu organisasi buruh masih lagi lemah, para buruh tidak sedar akan kuasa dalam menentukan hala tuju industri. Ahli utopia sosialis menyetujui bahawa persaingan bebas adalah tidak adil dan tidak rasional untuk manusia. Sesuai dengan namanya utopia, ahli sosialis cabang ni cuba cipta satu keadaan yang sempurna dalam masyarakat melalui kerjasama antara golongan kapitalis dan golongan buruh untuk wujudkan satu keadaan, yang mana keadaan tersebut keadilan dalam masyarakat dan kebajikan masyarakat dapat dicapai. Pun gitu cabang sosialis ni gagal dalam merealisasi idea mereka berikutan kurang kerjasama antara firma-firma dan model-model masyarakat mereka yang terlalu ideal untuk dicapai dalam realiti sebenar.

2.       State socialism
Cabang sosialis jenis state atau negeri pula ialah cabang sosialis yang membawa ideologi bahawa kerajaan dalam negara tersebut mestilah memiliki sumber ekonomi dalam negara dan mengembleng sumber ekonomi yang kerajaan kuasai dan membahagi sumber tersebut secara adil dan saksama dalam masyarakat. Antara negara dalam dunia pernah guna atau sedang guna ideologi cabang ni ialah USSR, Nazi Jerman, Cuba, Korea Utara, Libya dan lain-lain.

3.       Christian socialism
Cabang sosialis jenis ini ialah cabang sosialis yang memasukkan elemen agama dalam idea sosialisme mereka. Menggunakan konsep ketaatan kepada tuhan, kasih sayang dan persaudaraan antara manusia dan kesaksamaan dalam setiap ciptaan tuhan. Yang paling tak menarik tentang sosialis cabang ni ialah memetik sumber-sumber bible yang selari dengan idea mereka dan menolak ayat bible yang bercanggah dengan ideologi mereka. Guna agama untuk kepentingan ideologi kau, nanti kau jawab la depan tuhan besok. Dekat Malaysia pun ada benda ni cuma kena rajin cari je, pernah dengan sosialis islam atau kapitalis islam?

4.       Anarchism
Anarki bermaksud tiada kerajaan dalam menentukan cara hidup manusia, setiap manusia jadi kerajaan pada dirinya sendiri. Tapi maksud sosialis cabang anakri beza sikit daripada makna anarki sebenar. Apa yang cuba dicapai dalam sosialis cabang ini ialah kerajaan tak sepatutnya kuasai seluruh sumber ekonomi sebab kerajaan akan korap. Oleh itu. sumber ekonomi mestilah diselenggara oleh kumpulan-kumpulan yang mempunyai motif yang sama iaitu beroperasi atas dasar kebajikan masyarakat dan saling sayang menyayangi antara masyarakat dan setiap kumpulan mesti berkerjasama antara satu sama lain untuk menjayakan sosialis cabang ni. Contoh, kumpulan penjahit jadi satu kumpulan manakala geng-geng sayur buat satu kumpulan, masing-masing kumpulan punyai sumber ekonomi masing-masing dan guna sumber tersebut untu kepentingan masyarakat dan mesti kerjasama dengan kumpulan lain, dengan itu dapatlah wujud satu masyarakat anarki yang tak perlukan peranan kerajaan dalam tentukan corak ekonomi.

5.       Marxian socialism
Cabang sosialis yang paling popular dalam banyak-banyak cabang sosialis selain komunisme yang berdasarkan kerja-kerja Karl Marx iaitu Das Capital yang menbicarakan kesan penggumpulan modal oleh para kapitalis yang akan membawa kepada konflik kelas iaitu antara kelas burjois dan proletariat. Entry depan-depan aku akan cerita dalam pasal kerja dia.

6.       Communism
Komunisme juga cabang sosialis yang popular disebabkan oleh revolusi yang berlaku di Russia untuk gulingkan Tsar dibawah pimpinan Lenin dan lain-lain. Dalam ucapan Lenin lepas tu dia kata “Tujuan sosialisme adalah tidak lain adalah untuk menuju kepada komunisme”.
Antara ideologi sosialis cabang komunis ialah mewujudkan masyarakat tanpa wang sebab wang merupakan sebab wujudnya konflik kelas, masyarakat tanpa wang dapat dicapai apabila setiap ahli dalam masyarakat menggunakan kepandaian dan kemahiran yang dia ada demi kebaikan masyarakat sekelilingnya tanpa harapkan wang dan kerajaan mesti memiliki sumber ekonomi negara demi membuat keadilan kepada masyarakat. Di zaman gemilang komunisme di USSR, masyarakat dalam negara tu guna kupon yang diberi kerajaan untuk ditukar dengan barang yang dia kehendaki dan setiap kupon yang masyarakat pegang adalah sama dengan orang lain bagi pastikan tiada orang dalam masyarakat dapat nikmati barang lebih daripada orang lain untuk elakkan ketakadilan

7.       Revisionism
Ahli sosialis cabang revisionis menggalakkan campurtangan kerajaan untuk memonopoli sumber-sumber kritikal dalam negara seperti air, elektrik, minyak dan gas dan menyediakan barang-barang awam untuk masyarakat. Tujuan cabang sosialis ni galakkan monopoli kerajaan dalam sumber kritikal ekonomi dan penyediaan barang awam adalah untuk menjaga kebajikan rakyat dalam negara tersebut daripada dieksploitasi oleh firma-firma apabila mereka memiliki sumber ekonomi kritikal. Firma swasta apabila memiliki sumber ekonomi kritikal atau menyediakan barang awam akan mengenakan harga yang tinggi kepada masyarakat dan secara tak langsung merendahkan kebajikan masyarakat apabila harga keperluan asas menjadi mahal. TNB dengan Telekom contoh monopoli kerajaan sebelum mereka jadi swasta lepas tu.

8.       Syndicalism
Merupakan cabang sosialis yang tak percaya pada sistem parlimen dalam membela nasib golongan buruh dan anti tentera. Mereka tak percaya dalam perjuangan parlimen dalam membela nasib buruh sebab orang yang memperjuangkan isu tersebut dalam parlimen mesti mempunyai kepentingan diri sendiri contoh nak jadi famous, jadi matlamat untuk jaga kepentingan buruh mesti jadi semakin sukar. Sosialis cabang ni punyai kesatuan buruh yang kuat dan untuk mencapai matlamat mereka, para majikan akan ditekan untuk menjaga kepentingan para buruh, ahli cabang ni lebih condong untuk mengadakan mogok yang serius yang boleh menjejaskan ekonomi seperti Hartal dan revolusi untuk mencapai matlamat mereka. Oleh sebab polis dan tentera selalu menjadi penghalang cara mereka iaitu menangkap para pekerja yang mogok, sebab itu ahli sosialis cabang ni bersifat anti tentera.


9.       Guild socialism
Ni cabang sosialis yang paling ganas sekali aku rasa. Antara perkara yang diperjuangkan dalam sosialis cabang ni ialah para pekerja yang bekerja dalam sebuah firma mestilah menjadi rakan dalam firma yang mereka kerja iaitu para pekerja boleh menentukan haja tuju dan polisi firma yang mereka bekerja, para pekerja adalah pemilik firma dan pemilik firma adalah pekerja, dengan itu masalah antara pekerja dan dan kapitalis dapat diselesaikan kalau ikut sosialis cabang ni, dan benda yang aku tulis tadi dipanggil demokrasi industri mengikut sosialis guild. Peranan kerajaan juga ditekan dalam sosialis cabang ni.


Kalau cerita pasal sosialis nak tak nak mesti orang kaitkan dengan komunisme, bagi aku kita kena pisahkan benda ni baru kita dapat faham sosialis sebenar-benarnya tanpa prejudis yang dibawa oleh pengaruh komunisme. Pendapat aku la, komunisme yang sebenarnya cemarkan sosialis dengan ideologi komunis diorang, yelah mula-mula untuk kebajikan golongan buruh dan masyarakat dan menentang kapitalis, lepas tu perah buruh, ancam mereka macam Stalin dan pemimpin-pemimpin selepasnya buat, mana hilang kebajikan dan kuasa buruh? Kena pisahkan fahaman sosialis daripada komunisme baru faham sosialis sebetulnya.
Dan nasihat untuk masyarakat jangan takut kalau berbincang pasal sosialisme terutama warga senior negara ni sebab sosialisme bukan komunis semata-mata.

No comments:

Post a Comment