June 23, 2014

Sosialisme II

Aku nak bincang serba sedikit orang-orang sosialis sebelum Marx, dan macam biasa tak mahu cerita asal diorang kampong mana, dulu keputusan PMR berapa A atau hobi waktu lapang mereka. Aku bincang idea dan gerakan diorang saja.
Pegerakan sosialis sebelum Marx, tak bercerita tentang pengumpulan modal atau konflik kelas, mereka lebih bercerita tentang nasib buruh yang berkerja dalam keadaan manfaat yang kecil, yelah masa tu belum ada kwsp, socso dan gaji charge lain untuk kerja overtime dan kalau cacat disebabkan kerja pun buruh tak boleh claim apa-apa dekat tokey. Orang-orang sosialis sebelum Marx perjuangkan kebajikan buruh macam kesihatan buruh, keadaan kerja buruh, cara hidup buruh dan macam mana nak jaga nasib golongan buruh.
Gerakan sosialis sebelum Marx lebih sederhana dalam perjuangan mereka dengan guna saluran yang betul macam parlimen dan persatuan buruh untuk sampai niat mereka manakala gerakan sosialis lepas Marx lebih radikal macam gabungkan seluruh persatuan buruh untuk mogok besar-besaran atau guling pemerintah yang tak dengan suara buruh.



1.       Henri comte de saint-simon
Boleh dikatakan bapa atau pencetus kepada idea sosialisme. Walaupun, dianggap pencetus kepada idea sosialisme kerja-kerja dia tak membincangkan dalam sangat tentang sosialisme yang seperti kita tahu. Benda-benda yang dia bincang ialah buruh yang tidak berkerja atau malas merupakan satu kerugian kepada negara sebab apabila buruh-buruh ni tak bekerja secara tak langsung negara tak dapat nak hasilkan output yang tinggi dan akan mengakibatkan negara tak mencukupi barang-barang untuk kegunaan negara itu sendiri.
Henri mencadangkan parlimen industri untuk menjadikan pertumbuhan industri dalam negara tu terus mantap, dan susunan dalam parlimen industri yang henri rangka mengelaskan orang-orang industri dalam 3 kelompok iaitu invention, review, dan execution.

Kelompok invention merupakan kelompok pertama yang terdiri daripada para artisan dan para jurutera untuk mencipta barang awam. Kelompok kedua iaitu review terdiri daripada saintis dan para pengkaji yang akan membuat kajian tentang projek yang akan dilaksanakan, dan kolompok yang ketiga iaitu execution terdiri daripada kepala industri yang akan melaksanakan projek dan mengawal biaya projek tersebut.

Henri lanjutkan lagi perdebatan dia iaitu dia cakap, bayangkan negara kehilangan 50% daripada kelompok pertama dan kedua iaitu invention dan review maka negara akan mengalami kerugian kerana negara hilang upaya untuk menyediakan barang awam walaupun golongan ketiga tak terjejas iaitu execution.
Golongan execution tak berupaya untuk menyediakan barang-barang kerana mereka tak mempunyai kemahiran dan kepandaian untuk mencipta barang tersebut yang mereka ada adalah duit.

Perbincangan henri memberi pandangan awal bertapa kritikalnya golongan buruh untuk kemajuan negara dan kalau negra kehilangan buruh negara akan sakit dan sebab tu dia dianggap sebagai pemula kepada pemikiran sosialis.

2.       Charles fourier

Fourier merupakan seorang pengkritik tegar tentang kapitalisme. Fourier menentang produksi berskala besar, mekanisasi dan pemusatan. Tambah dia lagi, dia kata persaingan menyebabkan keadaan menjadi semakin buruk dan hanya menguntungkan sebelah pihak iaitu para pemilik firma dan pemodal sedang masyarakat terpaksa membayar harga tinggi untuk keluaran mereka. Fourier juga anti-bisnes dengan sebab yang sama yang aku tulis tadi yaitu untungkan sebelah pihak semata-mata dan tambahan untuk anti-bisnes ialah bisnes bersifat korup yang akan mengkorupkan masyarakat.

Jadi untuk mengatasi masalah yang dia kritik tadi dia cadangkan untuk membentuk satu komuniti sosial yang bekerjasama yang dipanggil Phalanxes. Phalanxes ni berfungsi macam gini, satu kawasan petempatan yang didalamnya mempunyai masyarakat yang mempunyai pelbagai kemahiran dan kepandaian, mereka-mereka yang mempunyai kemahiran dan kepandaian menggunakan kemahiran mereka untuk menghasilkan barangan dalam komuniti tersebut. Barang-barang yang telah siap akan diserahkan kepada satu badan yang mentadbir barang-barang tersebut dan akan mengagihkan barang-barang tersebut mengikut ukuran yang fourier sediakan iaitu 5/12 daripada barang tersebut diagihkan kepada buruh, 4/12 diagihkan kepada pemodal dan 3/12 diagihkan kepada buruh yang menyumbang bakat dan skill

Dengan wujudnya phalanxes, ketakadilan dalam sistem kapitalis dapat diatasi dengan pembahagian barang-barang secara adil. Tambah pula, komuniti phalanxes ni beroperasi dengan prinsip kasih sayang, setia kawan, ikatan kekeluargaan dan cita-cita yang mana masyarakat kapitalis tiada benda-benda ni.

Ironinya, tiada satu phalanxes yang fourier bentuk ni berjaya, kebanyakan phalenxes yang wujud hanya kekal sementara sebab beberapa masalah yang timbul, aku tak tahu masalah apa tapi aku rasa sifat manusia tu sendiri yang kejar kepentingan masing-masing sebab tu phalanxes ni gagal.

No comments:

Post a Comment