June 25, 2014

Sosialisme III

1.       Robert owen
Owen muncul sebagai sosialis utopia yang paling berpengaruh pada zamannya disebabkan latar belakangnya iaitu seorang kapitalis dan juga seorang sosialis. Owen merupakan seorang pemilik kilang kain dan tekstil pada zaman maju perindustrian Britain. Dia fikir macam mana nak tingkatkan keluaran kilangnya supaya kilang dia boleh menyaingi kilang lain, cara yang owen fikirkan ialah dengan menjaga kebajikan buruh produktiviti kilang akan dapat ditingkatkan.

Kebajikan buruh di kilang dia bukan datang daripada kesatuan sekerja tapi datang daripada dia sendiri. Dia menyediakan perkhidmatan kesihatan kepada buruh-buruh dia, sediakan tempat tinggal untuk buruh umum kita tahu zaman industri awal buruh tak punyai tempat tinggal yang baik, wujudkan sekolah untuk anak-anak buruh dan terbuka untuk buruh sendiri, tetapkan masa bekerja kurang daripada 12 jam sebab dia percaya produktiviti juga akan datang apabila buruh punyai masa lebih bersama keluarga, anak-anak buruh tak dibenarkan untuk bekerja sebaliknya pergi sekolah yang dah disediakan oleh kilang dia dan anak-anak buruh dibenarkan bekerja dalam kilang dia bila anak-anak tu berumur lebih 12 tahun.
Persekitaran yang baik akan memberikan kesan yang baik itu yang cuba diwujudkan olehnya.

Cara yang dibuat oleh owen pada waktu itu merupakan satu langkah luar biasa sebab kapitalis zaman tu belum fikir cara yang owen guna tu boleh memberi keuntungan kepada firma/kilang dan dengan sediakan pelbagai perkhidmatan kepada buruh kos firma akan meningkat. Cara yang digunakan oleh owen menimbulkan harmoni antara pemilik kilang dan juga pekerja kilang secara tak langsung mewujudkan utopia.

Pada tahun berikut-berikutnya owen menjadi pelopor kepada pertubuhan kesatuan sekerja berikutan langkah parlimen Britain untuk meluluskan undang-undang anti-union yang pada waktu itu yang menggugat kapitalis apabila kesatuan sekerja menjadi semakin kuat.
500,000 orang perkerja merupakan ahli Grand National Consolidated Trade Union (GNCTU) di bawah pimpinan owen, pun gitu gerakan mogok dan kekacauan bukan niat owen, dia tak pernah membuat rancangan untuk mogok walaupun punyai ahli kesatuan sekerja yang ramai. Pada tahun 1834 GNCTU dibubarkan oleh owen, ahli-ahli GNCTU yang dibubarkan menjadi teras kepada pembentukan kesatuan sekerja di Britain selepas itu.




2.       Louis blanc
Merupakan bapa kepada penubuhan cabang sosialis state. Selepas revolusi perancis tahun 1848, blanc dengan kumpulan sosialisnya mendesak kerajaan supaya menyediakan pekerjaan kepada buruh-buruh kerana mereka berasa adalah tanggungjawab kerajaan menyediakan pekerjaan kepada buruh.

Kerajaan perancis selepas revolusi menyediakaan dua pilihan kepada para pekerja iaitu samada menyertai tentera perancis untuk pekerjaan atau meninggalkan perancis untuk mencari pekerjaan, ketakpuasaan hati timbul oleh para sosialis sebab kerajaan sediakan pilihan yang paling dangkal, bukan semua pekerja berminat menjadi askar. Oleh sebab itu, berlaku satu revolt antara golongan sosialis dibawah pimpinan blanc dengan kerajaan. Kerajaan berjaya mematahkan revolt golongan sosialis, blanc lari ke England.

Blanc kembali ke perancis lepas tu dan menjadi ahli parlimen, pun gitu dia masih percaya bahawa adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk menyediakan pekerjaan kepada buruh kerana apabila dibiarkan kepada kapitalis untuk menyediakan pekerjaan, pekerjaan itu akan sentiasa tidak mencukupi untuk menampung seluruh tenaga buruh yang ada dalam negara dan untuk kerajaan menyediakan pekerjaan untuk masyarakat dalam negara tersebut, kerajaan mestilah memiliki semua sumber ekonomi dalam negara. Dan seperti yang kita semua maklum banyak negara-negara sosialis dalam dunia merupakan state sosialis  

No comments:

Post a Comment