June 16, 2014

Klasisme IV

Dalam kerja-kerja Malthus dalam ekonomi, kerja dia yang paling signifikan dan menganalisis ekonomi berkaitan pertumbuhan populasi lawan pertumbuhan sumber ekonomi dan kurangnya sifat berhati-perut dia dalam undang-undang miskin (poor laws).

Malthus cakap lebih kurang macam gini “Population, when unchecked, increase geometrically; subsistence increase at best only arithmetically” dan yang menjadikan kerjanya berkaitan populasi batu ukur untuk pembangunan negara ialah kaedah penyelesaian yang ditawarkan olehnya iaitu pemeriksaan untuk mengalang (preventive check) dengan pemeriksaan positif (positive check).
Idea Malthus ialah apabila pertumbuhan populasi lebih besar daripada pertumbuhan sumber maka ianya akan memberi tekanan kepada sumber yang kita semua maklum adalah sedia ada terhad sifatnya. Dan apabila populasi bertambah, sumber seperti contoh makanan menjadi semakin sedikit dan sukar untuk diperolehi menyebabkan kesan berikut kepada masyarakat iaitu akan wujud masyarakat yang kelaparan, miskin dan tak terjaga kebajikannya.





1.       Macam cara-cara moden dalam mengawal pertumbuhan populasi masyarakat sekarang, iaitu kegunaan kondom, pil cegah kehamilan, lain-lain alat pencegah kehamilan serta undang-undang yang menetapkan umur minimum untu berkahwin (18-tahun umur minimum kahwin di malaysia) atau polisi 1 keluarga 2 anak, adalah untuk mengawal pertumbuhan populasi dalam sesebuah negara. Cara yang aku sebutkan tadi ialah cara yang dianjurkan oleh Malthus dalam pemeriksaan untuk menghalang untuk mengawal pertumbuhan populasi dengan menurunkan kadar kelahiran.

2.       Peperangan, kebuluran skala besar, wabak penyakit,dan bencana alam dan paling ekstrim pembunuhan beramai-ramai adalah cara yang dianjurkan dalam pemeriksaan positif.
Tak seperti namanya yang positif, cara ni langsung tak ada sifat positif. Cara ni menekankan untuk mempercepatkan kadar kematian dalam negara dengan sebab-sebab yang aku tulis dekat atas. Bila tengah tulis benda ni aku teringat cerita vendetta tahun 2008,yang mana dalam cerita tu kerajaan dalam cerita tu buat satu situasi dalam negara dengan letak racun dalam bekalan air yang nak disalurkan dekat rakyat tapi yang bezanya kerajaan dia buat tu sebab nak dapat kuasa politik dan bukan sebab ekonomi. Soalan aku, sanggup ke kau bila ada kuasa besok bunuh rakyat atas sebab politik atau ekonomi? soalan tu kau jawab bila kau ada kuasa besok.

3.       Kerja Malthus jadi belenggu untuk negara kembangkan populasi mereka secara besar-besaran sebab risau apa yang jadi nanti bila sumber tak cukup nak tampung semua populasi dalam negara. Dalam realiti moden sekarang, ada lagi negara yang masih alami apa yang Malthus sebut dan ada jugak negara dah anggap Malthus punya kerja terhadap populasi dah tak releven untuk negara mereka, kalau ikut persektif makro lagi banyak populasi lagi bagus untuk ekonomi sebab tenaga buruh banyak lepas tu penggunaan swasta besar. Contoh yang aku dapat beri negara yang masih terikat dengan kerja malthus ialah Bangladesh dan Sri Langka, kedua-dua negara ni punyai jumlah populasi yang ramai dan ekonomi dia bergantung dekat sektor ekonomi pertanian menyebabkan rakyat kedua-dua negara tesebut kena bersaing untuk dapatkan sumber makanan dan keadaan jadi makin teruk bila berlaku bencana alam yang mengurangkan hasil pertanian negara tu dan rakyat makin stress untuk dapat sumber makanan secara tak langsung wujud keadaan kelaparan yang akhir sekali mendedahkan masyarakat  kepada wabak penyakit.

Negara-negara yang dah tak terikat sangat dengan idea Malthus adalah kebanyakan negara-negara yang mana kegiatan ekonominya dah dipelbagaikan (tapi pemikiran Malthus masih negara-negara ni sedar kepentingannya). Untuk negara-negara membangun dan maju, tingkat keluaran dapat ditingkatkan dengan kita guna teknologi dan buat R&D terhadap sumber-sumber (makanan) yang mana membantu tingkatkan hasil. Padi sekarang orang tanam 2 tahun sekali tak macam dulu 1 tahun sekali sebab guna teknologi dengan buat R&D, secara tak langsung walaupun populasi bertambah, sumber masih lagi cukup nak menampung keperluan populasi (kalau tak cukup pun kita import saja beras macam kita buat sekarang). Sebab tu ada sesetengah negara dah tak berapa nak berkenan dengan kerja malthus kebelakangan ni.


4.       Kerja yang paling orang ramai tak berkenan yang Malthus buat ialah undang-undang miskin.
Dalam undang-undang ni, Malthus memberi galakan kepada kerajaan supaya tak membuat dasar untuk membantu orang miskin seperti memberi batuan makanan, kesihatan, tempat tinggal dan sebagainya lagi. Dia ketengahkan idea tersebut kerana dia rasa apabila kerajaan bantu orang miskin dari segi keperluan hidup, secara tak langsung populasi mereka akan bertambah dan menyebabkan lebih ramai anak-anak miskin lahir, seterusnya memberi tekanan kepada pembahagian sumber ekonomi negara. Anak-anak tu jadi miskin sebab mak bapak diorang tak dapat nak sediakan keperluan anak-anak mereka sebab mereka ni malas nak berkerja keras, kata Malthus. Jadi apabila kerajaan tak beri bantuan sosial kepada orang miskin secara tak langsung populasi orang miskin dalam negara tak bertambah, iaitu dengan membiarkan orang-orang miskin mati kebuluran atau mati sebab tak dapat penjagaan kesihatan yang baik.

Malthus kena basuh dengan penyata ni dulu "Anak adalah rezeki", baru aku rasa dia boleh fikir waras sikit tentang dasar yang dia cadang.
Aku tak berapa nak bersetuju dengan idea malthus sebab bagi aku ni adalah cara yang paling bukan manusia, sebab kau miskin kau tak boleh nak menikmati faedah kerajaan bila kau kaya baru kerajaan sayang kau.
Undang-undang miskin yang Malthus cadangkan ni secara tak langsung memberi kelebihan kepada golongan-golongan kaya dalam negeri tu sebab orang-orang kaya ni tak perlu lagi bayar cukai tinggi dekat kerajaan untuk bantu atau sediakan keperluan untuk orang miskin dalam negara tu sekaligus akan jadi keadaan keadaan yang sebelum ini iaitu masyarakat feudal pada zaman merkantilis padahal doktrin pemikiran ekonomi klasik adalah nak melawan golongan feudal yang mencengkam ekonomi.

sebab tu boleh cakap, sistem ekonomi apa sekali pun, walaupun niat asal sekolah tu adalah murni iaitu hendak mencari keadilan dalam masyarakat tapi bila lama-lama kau balik semula jadi macam masyarakat sistem dulu. Komunis sekalipun, biarlah tak ada orang kaya tapi bila kau pemimpin parti komunis ataupun pegawai kau dah boleh ibarat macam orang kaya dalam sistem komunis tu, kau boleh dapat apa saja dengan kuasa kau.

No comments:

Post a Comment