June 10, 2014

Klasisme III


Klasikal (Smith, Malthus, Ricardo)


Sekarang aku nak masuk lagi dalam tentang sekolah klasikal dan aku nak sentuh tiga orang yang memberi kesan signifikan terhadap sekolah klasikal iatu Adam Smith (perasan bapak ekonomi ), Thomas Malthus dan David Ricardo, aku tak nak cerita dia lahir dekat mana, bapak dia jumpa mak dia macam mana atau masa kecik dulu dia sekolah kebangsaan area mana, aku cuma nak bincang idea mereka sahaja oke. 

Smith
Seperti yang kita semua maklum idea smith yang paling signifikan dalam ekonomi klasikal ialah pengkhususan tenaga buruh, sifat mengejar kepentingan peribadi, dan paradok berlian dengan air

1.       Pendapat aku, kalau kita selusuri sejarah tamadun-tamadun lama, kepentingan pengkhususan kerja ditekankan sebagai salah satu aspek yang membawa kepada perkembangan tamadun, cakaplah tamadun apa pun mesir kuno, babylon, atau empayar islam atau rom sekalipun aspek pengkhususan pekerjaan menjadi kunci kepada kemajuan tamadun walaupun smith belum tulis buku dia masa tu. Pengkhususan pekerjaan bukanlah idea baru pada zaman ekonomi klasik cuma smith aku rasa baru sedar kepentingan atau hanya memberi penekanan terhadap pengkhususan perkerjaan dalam memastikan setiap produktiviti buruh dapat dimaksimumkan sepenuhnnya.

Aku juga nak tekankan untuk kita lihat konsep pengkhususan dari aspek moden yang mana kini kita tekankan multi-tasking dan konsep DIY sebagai alternatif kepada pengkhususan pekerjaan. Secara tak langsung mencabar pemikiran ortodok kita mengenai cara kita nak lakukan sesuatu pekerjaan.

Kesemua cara-cara yang aku tulis ada kelebihan dan kekurangan masing-masing tapi aku tak nak cerita pasal benda tu, nak tekankan yang idea pengkhususan buruh pada zaman smith bukan benda yang baru dan dia jadi bapak ekonomi sebab tulisannya berkenaan pengkhususan buruh dalam ekonomi yang membawa kepada pembaikan. Kalau zaman tu aku tulis pasal pengkhususan buruh aku pun boleh jadi bapak ekonomi sekarang, apa benda la smith ni.

2.       Mengejar kepentingan peribadi berbeza dengan tamak, saja nak beri tahu kawan-kawan supaya tak keliru kemudian hari. Tamak adalah situasi yang mana kita nak semua benda walaupun kita menyekat dan menyakiti orang lain dalam kita mendapatkan sesuatu benda, manakala mengejar kepentingan peribadi melibatkan kos lepas diantara semua kemahuan kita dengan wujudnya kekangan yang menjadi halangan daripada sifat tamak.

Kau nak awek A dengan awek B sekaligus tapi tak boleh sebab kau mesti pilih salah satu antara A atau B sebab kau ada kekangan seperti duit kau tak banyak nak hendel dua-dua awek sekaligus, kalau kau ambik dua-dua kau tamak sebab kau sekat orang lain punya jalan yang mungkin berkenan dengan A atau B. macam gitu la lebih kurang contohnya aku dapat bagi. 
 
Sebelum smith mati dulu dia ada cakap macam ni “when everybody pursuing their own self intrest, society get the best of it” dan penyata ni mesti disambung dengan penyata yang ini baru sempurna pemahaman kita tentang mengejar kepentingan masing-masing “it is not from the benevolent of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect, but from their regard to their own self interst”.

Dalam bahasa mudah, tukang masak bukannya masak sedap sebab dia pandai masak tapi dia masak sedap supaya orang datang kedai dia, dia nak duit bukan pujian orang tentang masakan dia dan orang yang datang kedai dia pun bukannya angau sebab masakan dia best sangat tapi masakan dia dapat beri kepuasan maksimum (utiliti) sesuai dengan kos yang diorang keluarkan.
Tapi kalau nak ber-bisnes jangan ambik pandagan ekonomi tentang benda yang aku tulis ni, lingkup bisnes kau nanti. Bisnes kena ada marketing dengan tindak-balas pengguna terhadap produk kau sebab tu kau kena pandai masak sedap-sedap.


3.       Persoalan yang dikeluarkan oleh Smith iaitu paradok berlian dengan air dalam menentukan nilai sesuatu barang banyak mengusutkan kepala ahli-ahli ekonomi zaman itu macam gitu-lah aku boleh cakap.
Dekat sini smith mengkategorikan 2 jenis nilai barangan iaitu nilai dalam pertukaran dan satu lagi ialah nilai dalam kegunaan

Cerita paradok berlian dengan air dalam menentukan nilai sesuatu barang adalah macam gini, kenapa berlian lebih mahal daripada air padahal kalau takada berlian pun manusia dapat hidup, dan air penting untuk hidup manusia tapi tak mahal harganya. Contoh yang aku nak beri, kau duduk dekat tengah-tengah padang pasir, mana satu lebih bernilai untuk kau masa tu? Mestilah air daripada berlian. Tapi kalau kau duduk tengah bandar mesti kau pilih berlian daripada air. Kenapa jadi gitu? Jawapan dia aku bagi nanti bila kita masuk sekolah marginalis yang berselang beberapa puluh tahun daripada sekolah klasikal sekarang.
Adakah mutiara punyai nilai sebab tu ada orang berenang pergi cari atau sebab orang berenang cari mutiara sebab tu dia ada nilai.

Macam biasa, aku rasa paradok yang menjadi persoalan masa tu membawa pemahaman kita tentang ekonomi lebih lanjut. Paradok ni aku rasa buat kita fikir balik mengenai sifat barang tu. Adakah barang itu barang semata-mata atau barang itu punyai nilai dekat kau. Aku suka tengok macam gini, kita ambik contoh kalkulator, masa sekolah dulu kalau boleh kalkulator yang kita ada jangan sesekali hilang atau kita tak sampai hati nak jual kalkulator kita masa tu sebab kalkulator tu bagi nilai dekat kita, tapi habis sekolah nak jual kalkulator kita RM2 ringgit pun takada hal atau buang saja pun boleh rilek lagi, sebab apa? sebab kalkulator tu dah takada nilai dah dekat kau. 
Contoh terbalik macam gini pulak, bila kau ada awek kau buat tak layan buat tak tahu saja tapi bila awek kau takada mula-lah kau rasa macam lembu belum pergi meragut rumput pagi hari sebab tu kau rasa ada benda yang tak kena, itulah orang tua-tua panggil rindu-rindu babi.


No comments:

Post a Comment