June 30, 2014

Sosialisme IV

Perjuangan sosialis menentang kapitalis sampai di tahap yang paling tinggi bila Marx keluarkan buku Das capital yang membicarakan bagaimana ekonomi kapitalis bergerak iaitu dalam teorinya “law of motion” yang akhirnya menuju kepada kehancuran masyarakat iaitu melalui  konflik antara kelas iaitu antara kelas proletariat dengan kelas burjouis.
Law of motion merupakan latar belakang marx guna untuk menjelaskan keadaan-keadaan yang dah aku sebut dekat atas tadi, ada beberapa elemen yang terkandung dalam teorinya bagi melengkapkan law of motion, antaranya ialah teori nilai buruh, toeri eksploitasi, pengumpulan modal dan keuntungan yang semakin menurun, pemusatan modal dan kekayaan, akhir sekali konflik antara kelas.



1.       Masalah yang paling asas dalam masyarakat kapitalis mengikut marx bermula daripada keadaan yang paling asas itu penentuan gaji yang perlu dibayar kepada buruh oleh para pengusaha. Macam yang kita semua sudah tahu, gaji kita dibayar mengikut jam yang kita kerja, dan dikira tanpa mengikut produktiviti kita pada waktu kita bekerja. 8jam sehari adalah tipikal waktu kerja yang aku nak guna, Kita andai gaji setiap jam ialah RM5.00 dan produktiviti ialah 30 unit keluaran.
Ikut marx pula, gaji pekerja mestilah dibayar mengikut produktiviti buruh bukannya mengikut jam, dan persamaan gaji beleh dibentuk seperti ini,
Gaji jam pertama = produktiviti buruh x harga keluaran
Kita pegang harga setiap unit yang dikeluarkan ialah RM0.30


Tipikal gaji pekerja
Gaji pekerja ikit marx
1 jam kerja
RM5.00
RM9.00
8 jam kerja
RM40.00
RM72.00
Keluaran setiap jam
30 unit
30 unit
Keluaran keseluruhan
240 unit
240 unit

2.       Teori eksploitasi adalah lanjutan daripada teori diatas, mengikut skim gaji biasa gaji buruh adalah lebih rendah berbanding skim gaji yang marx rangka, secara tak langsung mewujudkan eksploitasi buruh oleh pengusaha iaitu firma memperoleh lebihan RM32.00, lebihan diperolehi daripada jumlah keseluruhan unit didarab dengan harga keluaran seunit ditolak dengan gaji buruh biasa.

Para pekerja hanya boleh membeli lebih kurang 132 unit yang dia hasilkan sendiri dan tak boleh menikmati sepenuhnya keluaran yang dia hasilkan sebab gaji dia tak cukup untuk beli semua keluaran.

Dengan sebab itu, para pengusaha mengeksploitasi buruh dengan memaksa buruh mengeluarkan keluaran semaksimum yang mungkin kerana gaji pekerja yang dikira adalah mengikut jam bukan mengikur produktiviti, pengusahan akan selalu pemperoleh untung.

3.        Seterusnya berkenaan pengumpulan modal dan keuntungan yang semakin menurun. Oleh sebab pengusaha memperoleh banyak lebihan daripada mengeksploitasi buruh maka para pengusaha mempunyai insentif untuk melaburkan wang mereka untuk membeli lebih banyak barang modal (teknologi dan mesin) untuk menambahkan keluaran firmanya untuk memperolehi lebih banyak keuntungan. Pun gitu, apa bila pengusaha mengumpul modal keuntungan yang dia perolehi akan berkurangan sebab tiada orang yang mempunyai wang untuk membeli keluaran yang firmanya keluarkan. Pekara ni terjadi oleh sebab firma membuang banyak pekerja untuk mengantikan pekerja mereka dengan mesin untuk menghasilkan keluaran secara tak langung apabila pekerja tak mempunyai gaji maka dia tak punyai pendapatan dan dia tak boleh membeli barang sebab tak ada pendapatan.
Kita boleh cakap pada peringkat ni juga ialah pengganguran teknologi secara besar-besaran

4.       Pengusaha yang menjalankan pengumpulan modal akan menyebabkan pemusatan  modal dan kekayaan kepada satu pihak iaitu pihak kapitalis, kapitalis yang mempunyai semua buruh, tanah, dan modal iaitu sumber-sumber ekonomi akan menyebabkan masyarakat menjadi semakin tak adil, kapitalis terus kaya, pekerja terus miskin.

Pada peringkat ini, para pekerja tidak boleh berbuat apa-apa sebab mereka tidak mempunyai sumber ekonomi untuk digembeling sedang mereka sendiri adalah sumber ekonomi iaitu buruh. Mereka tak boleh buat apa-apa kerana untuk menghasilkan keluaran semua sumber-sumber ekonomi bergabung untuk hasilkan keluaran. Keadaan ni akan menimbulkan rasa tertekan dan tak puas hati dikalangan buruh, di eksploit, di buang kerja, tak dapat beli barangan sebab tak ada wang.

5.       Dan diakhir sekali, konflik diatara kelas iaitu kelas proletariat dan berjouis atau kelas buruh/masyarakat biasa dengan kelas kapitalis/ orang kaya, masyarakat akan kucar-kacir dan kehancuran akan datang apabila kita menganut ekonomi acuan kapitalis lebih kurang gitulah kata marx.


Pendapat aku, tak kisah sistem ekonomi apa pun yang kita ikut, masalah ketakadilan memang akan wujud kapitalis mahupun sosialis sendiri dua-dua tak dapat nak membentuk masyarakat adil dan sempurna.
Macam aku cakap dulu, sosialis sekalipun, bila kau dapat kuasa, kau guna kuasa untuk kepentingan diri kau.

No comments:

Post a Comment