June 04, 2014

Klasisme I

Kalau kita borak pasal sekolah klasikal, kita mesti sinonim dengan Adam Smith iaitu bapak ekonomi. Bagi aku, kepala bapak kau suka-suka buat gelaran macam tu (tiba-tiba jadi bapak ekonomi).
Klasikal mula apabila pemikiran fisiokrat tamat bila Smith tulis buku nation of wealth selepas melawat perancis dengan memahami dan mengkaji ekonomi fisiokrat yang diamalkan oleh perancis.

Pemikiran klasikal berkembang selari dengan revolusi perindustrian yang berlaku dekat Britain pada waktu tu apabila sektor industri mula mengganti sektor pertanian. Perkembangan sekolah klasikal juga selari dengan revolusi sains yang berlaku iaitu apabila newton duduk bawah pokok chempedak kemudian buah chempedak jatuh atas kepala dia secara tak langsung dia rasa ada satu kuasa yang mengikat alam semula jadi iaitu kuasa graviti manakala ahli ekonomi klasik juga berpendapat ekonomi juga terikat dengan kuasa alam semula jadi.

Tidak seperti fisiokrat yang mana aku cakap sebelum ni adalah bentuk kapitalisme yang primitif, sekolah klasikal ialah sekolah yang membentuk kapitalisme yang lebih sempurna dan ketahap yang lebih terperinci dan lanjut.




Idea sekolah klasikal
1.       Seperti juga ahli fisiokrat, ahli klasisme percaya bahawa campurtangan kerajaan dalam ekonomi menyebabkan ekonomi gagal untuk mencapai tahap optimum-nya.
Oleh itu, orang-orang klasisme berpendapat bahawa kerajaan hanya layak campurtangan sedikit sahaja dalam ekonomi atau tiada campurtangan langsung kerana campurtangan kerajaan dalam ekonomi menggangu sifat semula jadi ekonomi. Biar ekonomi itu regulasi dengan sendiri dengan kuasa pasaran yang kompetitif. Kuasa pasaran yang semula jadi akan menetukan tahap keluaran firma, harga dan pertukaran.

2.       Ahli klasikal menekankan ekonomi yang berkepentingan peribadi (individualistik). Asas semula jadi manusia merupakan badan yang mengarah manusia mengejar kepentingan peribadi

3.       Ahli klasikal juga menekankan hubungan harmoni di dalam kepentingan. Apabila semua orang mengejar kepentingan masing-masing, masyarakat memperolehi manfaat secara tak langsung

4.       Ekonomi klasikal juga menekankan kepentingan sumber ekonomi dan kegiatannya dalam menentukan gerak kerja ekonomi. Ahli ekonomi klasikal menyenaraikan empat sumber ekonomi yang paling utama dalam ekonomi iaitu Tanah, Buruh, Modal, dan keusahawanan serta hasil setiap sumber ekonomi sewa untuk tanah, upah untuk buruh, faedah (riba) untuk modal, dan keuntungan untuk keusahawanan.
5.       Hukum-hukum ekonomi. Oleh kerana perkembangan klasikal selari dengan revolusi saintifik maka ahli klasikal banyak memberi sumbangan dalam hukum-hukum ekonomi yang asas. Sebagai contoh, kuasa pasaran yang terdiri daripada interaksi permintaan dan penawaran dalam menentukan harga dan keluaran sesuatu  barangan dan hukum say (say law's) iaitu penawaran mewujudkan permintaan.

No comments:

Post a Comment