June 18, 2014

Klasisme V


David ricardo muncul sebagai ahli ekonomi yang paling penting dalam sejarah sekolah klasikal sebab kerja-kerja yang dibuatnya membawa analisis ekonomi meningkat lagi satu tahap iaitu keluar daripada kepompong falsafah dan cuba memahami realiti sebenar ekonomi.
Sebenarnya, cerita tentang gelaran bapak ekonomi menjadi perdebatan ahli ekonomi selepas-selepas tu sama ada gelaran tu hendak di bagi dekat Smith atau Ricardo.
Macam yang kita semua tahu, Smith dapat gelaran tu dengan alasan yang diberi iaitu memulakan pengajian ekonomi walaupun analisisnya tak berapa lengkap kalau ikut aku dan aku tak berapa setuju sebab macam mana dengan nasib ahli ekonomi sebelum zaman dia, macam mana dengan orang-orang ekonomi empayar Islam, greek, rom, merkantilis, fisiokrat?
Antara kerja-kerja Ricardo yang aku nak masuk ialah persoalan tentang mata wang, teori pulangan semakin berkurang (diminishing return), teori nilai pertukaran dan nilai berbanding, dan teori faedah berbanding

1.      
 Ricardo menimbulkan persoalan tentang mata wang iaitu apa yang menyebabkan harga emas menjadi semakin mahal? Tahun 1797 bank England telah pun menggunakan dasar mata wang kertas untuk sebarang transaksi, dan waktu itu wang kertas boleh ditukar dengan emas. Britain bukan negara pertama yang guna wang kertas dalam sejarah, dinasti Tang merupakan negara pertama yang guna wang kertas pada abad ke-7 dan diteruskan oleh empayar mongol hingga pada zaman gemilang dia dan hadap situasi yang sama dengan Britain lepas tu iaitu kenapa harga emas menjadi semakin mahal.


Oleh sebab naiknya harga emas menyebabkan timbul masalah ekonomi terutama sekali dalam urusan jual beli dan membuatkan masyarakat menjadi panik.
Pemerhatian Ricardo tentang pekara tesebut membawa dia kepada satu kesimpulan bahawa harga emas sebenarnya tidak naik tetapi wang kertas yang telah terkurang nilai.
Tambah dia lagi, pekara ni jadi sebab pada waktu tersebut bank England telah mencetak banyak wang kertas untuk kegunaan kerajaan Britain untuk biaya perang mereka dengan perancis, mencetak wang kertas secara berlebihan secara tak langsung menurunkan nilai sebenar wang kertas dan sebabkan harga barangan meningkat

Persoalan Ricardo memberi pandangan awal tentang inflasi pada zaman tu, walaupun belum wujud terma inflasi pada zaman tu. Persoalan mengenai mata wang menyebabkan kita sedikit sebanyak faham tentang sifat wang kertas dan kesan penggunaan duit kertas dalam ekonomi.

2.       Sebab terjadinya pulangan yang semakin berkurang kerana kekangan sumber ekonomi yang sedia ada menyebabkan setiap pertambahan input lain akan menyebabkan keluaran menjadi semakin mengecil. Dalam menjelaskan teori pulangan semakin berkurang, ricardo menggunakan tanah pertanian dan input (buruh atau modal) sebagai analisis yang dia buat.

Andaikan sekeping tanah pertanian menanam ubi berukuran 10x10 meter.
Bilangan buruh
Keluaran ubi
total
Marginal
1
20
0
2
25
5
3
29
4
4
32
3
5
35
2

Idea mengenai pulangan semakin berkurang adalah seperti dalam rajah diatas. Pada tingkat penggunaan buruh 1, keluaran ubi keseluruhan ialah 20. Pada tingkat penggunaan buruh 2, keluaran ubi keseluruhan ialah 25 dan seterusnya.
Didapati jumlah keluaran keseluruhan ubi meningkat pada setiap tinggat penggunaan buruh. walaubagaimana pun, peningkatan keluaran ubi keseluruhan adalah dalam trend yang semakin menurun dan trendnya kita boleh lihat dalam kotak marginal.

Kenapa boleh berlaku pulangan semakin berkurang? Terjadi sebab kekangan sumber contoh dekat sini tanah iaitu sekeping tanah tanam ubi. Oleh sebab saiz tanah tidak akan bertambah maka setiap pertambahan buruh akan menyebabkan pulangan yang semakin berkurang.
Contoh senang aku boleh bagi, perlawanan bola sepak antara 2 pasukan ada jumlah pemain sebanyak 22 orang dalam satu padang, sekarang kau bayang macam mana kalau mainan bola tu jumlah pemain yang ada sebannyak 44 orang atau 66 orang, mesti game yang diorang main jadi macam celaka, bersepah dalam padang, nak main atau tengok pun tak best.
Jadi macam mana nak ubah? Kita tambah jela keluasan tanah tanam ubi tau besarkan padang bola dengan itu dapatlah atasi pulangan semakin berkurang tapi mustahil sebab tanah dalam dunia ni sememangnya terhad.

Teori pulangan semakin berkurang menjadi batu asas kepada sekolah seterusnya yang aku akan sentuh iaitu marginalis yang menggunakan analisis pulangan semakin berkurang dan lanjutan teori tersebut dalam setiap kerja mereka.

3.       Seterusnya ialah teori nilai pertukaran dan nilai berbanding. Ricardo membuat analisis untuk mengetahui bagaimanakah sesuatu barang memperolehi nilai.
Pertama dia menyatakan untuk sesuatu barang mempunyai nilai, barang tersebut mestilah memberi kepuasan kepada pengguna (utiliti).
Kedua, untuk barang memperolehi nilai barang tersebut mestilah bersifat terhad yang pengguna mesti bersaing untuk memperolehinya.
Ketiga, jumlah buruh yang digunakan untuk menghasilkan barang secara tak langsung berkadar terus dengan nilai barang yang dihasilkan, yakni kos untuk menghasilkan barang tersebut. Walaupun bunyi terlalu mudah bagi iaitu masa yang digunakan buruh untuk hasilkan barang, Ricardo tegaskan masa buruh tersebut bukan hanya setakat untuk menghasilkan barang tersebut sahaja tapi jumlah masa seluruh tenaga buruh baik buruh yang menghasilkan barang mentah untuk digunakan dalam input firma atau barang modal yang digunakan untuk hasilkan keluaran.

Ricardo juga mengelaskan tiga lagi sebab yang memberi nilai kepada sesuatu barang iaitu
1.       Barang yang dihasilkan dengan menggunakan modal yang sedikit akan dijual dengan harga yang rendah dan sebaliknya.
2.       Buruh yang berkemahiran tinggi menjual barangnya dengan harga yang tinggi dan sebaliknya
3.       Nilai pertukaran tidak bergantung kepada gaji buruh, bergantung sepenuhnya kepada jumlah buruh untuk menghasilkan barang. Nilai pertukaran juga tidak bergantung dengan sewa
Bagi aku, point 1 dengan 2 buat zaman sekarang ni dah tak berapa releven sebab cuba kita tengok sekeliling kita berapa banyak barang yang perlukan barang modal yang besar untuk hasilkan, contoh telefon kita yang murah dan bukannya smartfone, kita boleh dapat dengan murah walaupun guna buruh dan modal dengnan banyak.
Untuk point 3, pun dah tak berapa releven sebab gaji buruh dan sewa dimasukkan sekali dalam kos firma dalam ekonomi moden secara tak langsung tentukan nilai barang yang dikeluarkan.

Apa yang hendak dibuktikan ricardo dalam kerjanya yang ini ialah untuk menunjukkan bagaimana kos-kos firma mepengaruhi harga sesuatu barangan iaitu menggunakan pendekatan daripada penawaran. Sekolah klasikal lebih cenderung dengan sebelah penawaran dalam analisis mereka seterusnya akan berubah dalam analisis sekolah-sekolah yang seterusnya.


4.      
Satu lagi kerja ricardo yang beri sumbangan paling besar dalam ekonomi ialah teori faedah berbanding yang sekarang ni menjadi batu asas dalam setiap hubungan eksport-import antara negara. Antara negara-negara yang menggunakan idea ni dalam ekonomi mereka ialah singapura, hong kong dan Taiwan yang mana negara-negara ni tak ada banyak sangat pun sumber asli tapi berjaya kembangkan ekonomi mereka dengan eksport-import melalui faedah berbanding dan pengkhususan.

Teori faedah berbanding secara tak langsung mematikan pandangan merkantilis tentang perdagangan antarabangsa iaitu faedah mutlak yang mana hanya negara yang kuat akan selalu memperoleh kelebihan dalam perdagangan antarabangsa. Idea faedah berbanding memberi peluang untuk negara-negara membangun memperoleh  perkembangan ekonomi melalui perdagangan antarabangsa.

No comments:

Post a Comment