May 21, 2014

Dilemma sang bujang

Kadang-kadang aku rasa fed-up dengan semua pekara. Fikiran dengan hati aku kerap berontak tak bersetuju dengan apa yang aku lihat dan alami. Menjadi seorang idealist itu adalah sesuatu yang susah yang akhirnya memakan diri apabila aku fed-up dengan situasi yang aku alami tapi aku tak boleh nak ubah. 
Aku sampai di satu jalan yang mana aku terpaksa tempuhi dan alami benda yang aku tak setuju kerana kalau aku tak ikut aku akan jadi makhluk asing dalam masyarakat
(sekarang pun aku dah macam makhluk asing). Terpaksa kerana tak rela.
Kenapa aku nak pening kepala, hidup je macam biasa, pergi sekolah, makan, tidur, habis belajar cari kerja, kawin, pastu mati, jangan lawan sistem nanti kau susah. Jangan fikir berat-berat.

Soalan aku sampai bila? Sampai bila aku terus lena dengan hidup aku buat benda sebab akhirnya nanti aku sendiri tak bahagia, terpaksa buat benda sebab nak ikut sistem, dah tua besok pun masih cari apa lagi kekurangan dan kalau boleh kau nak atasi kekurangan tu yang waktu muda dulu kau tak boleh nak capai.

Soalan-soalan ini membunuh aku, samada aku nak berontak tak bersetuju dengan sistem atau ikut sahaja flow sistem supaya hidup aku senang.

No comments:

Post a Comment