May 22, 2014

Cerita lama 1

Aku mula kenal dengan subjek ekonomi waktu aku tingkatan 6, sebelum ni aliran sains masa sekolah menengah. Bagi aku subjek ni memang best bagi aku sebab ia buat aku rasa lagi dekat dengan masyarakat dengan cuba faham kegiatan manusia melalui ekonomi. masa aliran sains sekolah menengah serious aku cakap aku tak seronok langsung belajar sains sebab tu result aku teruk time tu.

Geng-geng lain semua dah masuk matrik atau diploma universiti. Dalam kelas tu aku sorang saja yang masuk sekolah balik, waktu tu peduli apa orang cakap aku sarung baju sekolah dan pergi masuk sekolah balik. Ada jugak la rasa down tapi hikmah juga bila masuk tingkatan 6 bila aku jumpa subjek ekonomi, baru aku rasa seronok balik nak bukak buku sebab dah tak ada jadual kimia yang aku kena hafal atau formula fizik yang tah apa-apa dan dengan bentuk badan patung lelaki manusia dekat makmal biologi, bagi la patung perempuan baru la aku seronok nak belajar biologi.
Di Malaysia ni budak aliran sains yang ada masa depan cerah aliran kata orang tua dan budak sekolah aliran lain boleh jadi mat rempit, tukang sapu, pengambil order kedai makan, cleaner dan lain-lain kerja gaji rendah sebab bukan aliran sains. Sempit betul, bagi la budak tu belajar benda yang dia minat.

Dari situ aku mula kenal apa tu mikroekonomi dan makroekonomi iaitu dua perpektif yang berbeza bila kau melihat ekonomi tapi tujuannya satu iaitu untuk faham ekonomi.
Aku nak terima kasih dekat dua-dua cikgu ekonomi sebab bersungguh ajar dengan aku kena bawak nota subjek yang berat tiap-tiap hari, aku ingat fail nota ekonomi kalau baling dekat anjing boleh mati sebab berat nak mampus.
Sebab subjek ekonomi tingkatan 6 otak aku mula menghasut untuk jadi manusia idealis, cuba cipta utopia yang semua orang bahagia tapi tak boleh sebab bila kau perhati realiti dunia memang susah nak buat dunia jadi utopia sebab tu aku panggil diri aku sang idealis yang kecewa.

No comments:

Post a Comment