May 24, 2014

Benda-benda aku nak sentuh

Masa diawal penulisan aku dulu aku ada tulis yang belajar ekonomi ni kau kena pergi semua pulau baru kau faham apa ekonomi tu sebenarnya dan aku rasa dengan belajar sejarah ekonomi secara tak langsung kita belajar semua pulau-pulau yang ada walaupun tak berapa lengkap.
Untuk penulisan sejarah ekonomi, aku mula dengan sejarah dari perspektif ekonomi barat dulu lepas tu baru aku tulis dari segi perspektif islam berkenaan sejarah ekonomi.

Untuk sejarah ekonomi perpektif barat aku akan tulis tajuk-tajuk macam berikut kalau ada tenaga dan kesempatan.

1.  Merkantilis
2.   Fisiokrat
3.  Klasisme
4.   Sosialis
5.   Sekolah Ekonomi Jerman
6.  Marginalis
7.  Neoklasikal
8.  Ekonomi matematiik
9. Institutionalisme
10. Sekolah Keynesian
11. Sekolah Chicago atau new-klasisme 

No comments:

Post a Comment