October 07, 2014

Sekolah Sejarah Ekonomi Jerman


Sekolah sejarah ekonomi jerman bermula apabila jerman kalah dalam peperangan napoleon yang menyebabkan jerman terpecah kepada 39 negeri yang tidak bersatu. Sebab-sebab jerman terpecah menjadi 39 negeri boleh dikatakan niat empayar Autria-Hungari untuk melihat jerman kekal lemah, Britain pula mahu Perancis sebagai peneraju dalam tanah besar eropah manakala Russia mahu Poland menjadi sebahagian daripadanya. Separuh dekat yang kemudian barulah, jerman bersatu dibawah Prussia dan kemudiannya memasuki tema perang dunia I.

                                    

Idea-idea sekolah sejarah ekonomi jerman
1.       Pendekatan evolusionari dalam analisis ekonomi
Ahli sekolah sejarah ekonomi jerman menggunakan pendekatan dinamik bagi melihat ekonomi iaitu dengan melihat setiap segmen dalam sains sosial dan kaitannya terhadap pergerakan ekonomi, bukan seperti ahli ekonomi klasikal yang melihat ekonomi tanpa melihat dinamik masyarakat.

Mengikut ahli sekolah ni, oleh sebab manusia yang menjalankan ekonomi maka ekonomi mestilah bersifat atau dekat dengan ciri manusia iaitu kelahiran ekonomi, pertumbuhan ekonomi, kematangan ekonomi, ketuaan ekonomi, dan kematian ekonomi.

Tambah ahli ekonomi sekolah ni lagi iaitu ekonomi di setiap negara adalah berlainan dengan negara lain, dengan sebab itu, ahli sekolah ni menolak kajian ekonomi klasikal kerana mereka rasa ekonomi negara mereka tidak seperti Britain, jerman pada waktu itu masih lagi negara industri kecil-kecilan.

2.       Menekankan campurtangan positif kerajaan dalam ekonomi
Sekolah sejarah ekonomi jerman adalah bersifat nasionalis dan kemasyarakatan berbanding sekolah klasikal yang punyai sifat individualistik dan kosmopolitan. Oleh itu, untuk mengkaji ekonomi, kita mesti mengkaji ekonomi secara keseluruhan iaitu melihat kepada masyarakat dan bukannya individu dalam ekonomi mengikut ahli sekolah ni. ekonomi jerman pada waktu itu sangat bergantung pada kerajaan dalam membentuk ekonomi negara tu contohnya seperti menyediakan perkhidmatan ketapi, sistem pos dan galakkan kerajaan dalam pertumbuhan industri.

Gelaran “socialist on the chair” diberkan kepada ahli ekonomi sekolah ni bukan kerana mereka ini sosialis tapi ahli akademik sekolah ekonomi ni banyak mempengaruhi dasar kerajaan jerman pada masa tu sehinggan pelantikan pensyarah ekonomi di universiti yang membawa idea ekonomi klasikal disekat oleh ahli socialist on the chair.

3.       Pengenalan kepada kaedah sejarah dalam analisis ekonomi
Ahli ekonomi sekolah ni, menekankan pendekatan sejarah dalam menganalisis ekonomi dan menolak analisis ekonomi yang berasakan diduktif dan empirikal (sekolah klasikal dan marginalis).

Oleh kerana ekonomi itu dilakukan oleh masyarakat maka untuk faham ekonomi kita mestilah fasih dengan susur galurnya iaitu sejarah barulah kita boleh faham ekonomi sekarang, kalau kita guna kaedah teori atau empirikal sampai sudah kita tak akan faham ekonomi sebab teori yang dibuat tidak mempunyai susur galur sejarah secara tak langung tak sah untuk dilaksanakan dalam masyarakat. Berlaku perdebatan yang hebat antara sekolah sejarah ekonomi jerman dengan sekolah-sekolah ekonomi yang lain dalam cara mereka menganalisis ekonomi

Analisis yang dibuat oleh ahli ekonomi sekarang menggunakan kedua-dua pendekatan iaitu pendekatan empirikal dan pendekatan sejarah dalam menganalisis ekonomi, ahli ekonometrik paling banyak menggunakan kedua-dua kaedah dalam analisis mereka bagi mengukuhkan bukti kajian mereka.


4.       Menganjurkan reformasi dasar perlindungan
Oleh kerana jerman baru saja melangkah sebagai negara industri maka ahli sekolah ni menekankan dasar perlndungan bagi melindung industri-industri yang baru lahir untuk bersaing dengan negara industri yang telah pun matang. Tariff, percukaian, dan kuota digunakan untuk melindungi industri. 

No comments:

Post a Comment