October 19, 2014

Marginalis I


Tertubuhnya pemikiran ekonomi aliran marginalis merupakan tindakan terhadap teori ekonomi yang sebelum ini yang tak dapat nak menyelesaikan masalah sosial seperti kemiskinan walaupun produktiviti negara meningkat terus dan masalah kebajikan buruh yang masih belum diselesaikan.
Perindustrian di eropah memberi lebih banyak cabaran dalam memahami ilmu ekonomi kerana sebelum ini kajian berkenaan ekonomi hanya menekankan ekonomi yang bercorak tradisional iaitu sektor pertanian, dan apabila struktur ekonomi mula berubah daripada corak pertanian kepada corak perindustrian kebanyakan pemahaman-pemahaman yang sedia ada tidak dapat menepati suasana ekonomi yang menjadi semakin kompleks.

                                    

Pemikiran marginalis merupakan pemikiran baru bagi mencabar pemahaman klasikal yang menjadi terlalu dominan pada waktu. Boleh dikatakan sekolah marginalis bersifat antagonistik kepada sekolah klasikal dan sekolah sosialis. Kemunculan pemikiran marginalis, memberi satu sudut pandang baru tentang ekonomi dan secara tak langsung mengembangkan ilmu ekonomi.

Antara pemikiran marginalis
1.       Menumpukan kepada perubahan (margin)
Ahli-ahli marginalis memberikan tumpuan kajian ekonomi mereka kepada kadar perubahan yang berlaku oleh sebab itu mereka dipanggil sebagai marginalis. Ahli marginalis memberikan penekanan kepada kadar perubahan kerana pada tingkat perubahan keputusan akan dibuat.

2.       Manusia dalam ekonomi adalah rasional
Para marginalis menggangap bahawa manusia adalah rasional apabila membuat keputusan ekonomi supaya kajian mereka tidak menjadi terlalu sukar kerana setiap manusia mempunyai citarasa yang tersendiri. Oleh kerana citarasa manusia adalah berbeza setiap orang, maka satu anggapan perlu dibuat bagi memudahkan kajian ekonomi iaitu manusia adalah rasional dalam membuat keputusan ekonomi.

3.       Penekanan terhadap ekonomi mikro
Marginalis memberi tumpuan kajian mereka kepada perspektif mikro iaitu kajian antara seorang pengguna dengan sebuah firma, satu barang dan satu pasaran sahaja.  Para marginalis kurang memberi tumpuan kajian mereka kepada kajian agreggat iaitu ekonomi makro.

4.       Memberi penekanan kepada persaingan sempurna
Tiada seorang individu atau firma mempunyai kuasa ekonomi sepenuhnya dalam persaingan sempurna kerana setiap individu dan firma masing-masing mempunyai kuasa mereka tersendiri dan tak akan melebihi antara satu sama lain. Setiap orang merupakan operator dalam pasaran walaupun kehadirannya secara sedar atau tidak, tingkahlakunya akan menentukan pasaran.

5.       Teori harga berasaskan permintaan
Berlainan dengan sekolah-sekolah ekonomi sebelum ini yang menekankan penawaran dalam teori harga, ahli Marginalis menekankan permintaan dalam teori harga, iaitu kepuasan yang diperolehi daripada penggunaan barang oleh pengguna akan memberi harga kepada sesuatu barang dan menolak sekeras-kerasnya teori sebelum ini bahawa harga sesuatu barang datang daripada jumlah keseluruhan kos firma. Teori harga berasaskan permintaan memberi satu sudut pandang lain berkenaan harga, menimbulkan tanda tanya kepada kita iaitu daripada manakah harga sebenarnya datang.

6.       Memberi penekanan kepada kepuasan(utiliti) yang subjektif
Oleh kerana harga datang daripada utiliti pengunaan. Konsep utiliti diberi penekanan berat oleh ahli marginalis. Contoh utiliti subjektif – berapa banyak goreng pisang kita perlu makan baru kita rasa puas atau selama mana kita hendak pakai baju yang sama hingga kita berasa puas. Setiap utiliti bagi seorang individu adalah berlainan dengan individu lain, jadi macam mana kita hendak ukur?

7.       Pendekatan keseimbangan
Ahli merginalis percaya bahawa setiap perubahan atau kuasa dalam ekonomi akan pastinya menuju kepada keseimbangan. Walaupun ganguan kerap berlaku dalam ekonomi, ekonomi akan tetap bergerak kearah keseimbangan.

8.       Campurtangan kerajaan yang kurang
sama seperti sekolah-sekolah sebelum ini, marginalis juga berpendapat ekonomi akan menjadi lebih baik dan optimum apabila campurtangan kerajaan sedikit atau tiada langsung



No comments:

Post a Comment